Export & uitbouw

Of u nou een startup bent met internationale ambities, al lang een bedrijf runt en nu wilt exporteren of al exporteert en uw horizon nog verder wilt verbreden; bij Crossing Borders kunt u vertrouwen op deskundig advies, vertaald naar uw bedrijf, uw situatie en uw wensen. Samen gaan we focus en structuur aanbrengen in uw plannen en maken we uw ideeën kansrijk.

 

Welk land is voor u (nog meer) interessant? En hoe komt u aan de voor u juiste agent of distributeur? Hoe kunt u uw zakelijke basis versterken door het aangaan van (internationale) allianties, samenwerkingsverbanden of participaties? Waar liggen de kansen, wat zijn de valkuilen en zijn er concurrenten op de markt? En welke specifieke wetten en regels komen er eigenlijk kijken bij internationaal ondernemen? Deze kunnen per land flink verschillen, zeker als u zaken doet buiten de EU. Ik help u met bedrijfsdoelstellingen, sterkte-zwakte analyse, landenkeuze, plan van aanpak, budgettering en nog veel meer belangrijke zaken. En wist u dat mijn consultancy u niets hoeft te kosten? U mag hier namelijk ‘subsidie’ voor aanvragen (ook daarbij help ik u graag).

Kennis van culturen

Maar liefst 40 procent van de Nederlandse exporteurs noemt cultuurverschillen het grootste obstakel bij hun handel en wandel over de grens. Om uw plannen tot een succes te kunnen brengen, moet u van tevoren precies weten hoe er in het land van uw keuze wordt gewerkt en gedacht.

 

Neem Duitsland, een land zo dichtbij dat u zich wellicht afvraagt hoe groot de verschillen nou werkelijk kunnen zijn. Groot genoeg om ze te willen weten! Duitsers zijn over het algemeen hiërarchisch ingesteld. Ze zijn punctueel en willen vooraf alles afgedekt hebben. De Denen daarentegen zijn een stuk losser in de omgang en willen u ‘s ochtends op de zaak wel eens een ontbijt aanbieden. Bij Fransen kunt u rekenen op een lunch en moet u niet opkijken als u daarvoor drie uur aan tafel zit. Turken gaan vaak nog een stapje verder door u trots iets van hun land te laten zien. En krijgt u een visitekaartje in handen? Dan doet u er bij Chinezen en Japanners goed aan om dit uitgebreid te bekijken. Ook hoffelijkheid is hier een goed gebruik.

 

Voor elk land zijn zoveel cultuurverschillen te noemen. Verschillen die u echt moet weten om ergens goede contacten te leggen en in stand te houden. Hierbij hoeft u gelukkig uw authenticiteit niet te verliezen. Met empathie voor uw (handels)partner en de juiste informatie en adviezen gaan deuren voor u open!

Omzetverhoging

Uit de wens van ondernemers om hun omzet te verhogen, komt vaak direct een flink aantal vragen voort. Wie is mijn doelgroep? Welke marketinginstrumenten kan ik het best inzetten?

 

Is mijn prijszetting wel goed? Valt er nog wat te verbeteren aan mijn distributie? Zelf heb ik meermaals te maken gehad met dit soort vragen – en met een gerichte zoektocht naar het juiste antwoord. Spreken met een ervaringsdeskundige kan enorm waardevol zijn om uw doelen scherp te krijgen en uw strategie te bepalen.

MKB-advies

Veel ondernemers vinden het fijn om regelmatig met iemand te kunnen praten die weet wat de (inter)nationale – ook de ongeschreven – regels zijn en deze ook door eigen ervaring heeft leren kennen. Iemand die daarvan op de hoogte is, maar die niet direct betrokken is bij de onderneming. Wilt u ook zo nu en dan eens effectief kunnen sparren? Ik ben graag uw onafhankelijke partner die – met een helikopterview en pragmatische werkwijze – uw visie en de te zetten stappen met u doorneemt. Samen werken we aan een helder plan van aanpak met maximaal resultaat.